ראשי טיפים מעולם הנדל"ן האם משרד יכול להיות גמיש?

האם משרד יכול להיות גמיש?

שוק הנדל”ן הנו שוק מסורתי שצמא לשינויים טכנולוגיים ותפיסתיים. בשנים האחרונות ישנה התעוררות וניסיונות רבים לייצר חדשנות ולהכניס “שיבוש” (disruption) לשוק הנדל”ן, באמצעות טכנולוגיות חדשות, אוטומציה של תהליכים, תפיסות בניה חדשות והגברת הבטיחות בבנייה.

בשוק שכירות המשרדים, בעלי הנכסים בכובעם כמשכירים, מחפשים בעיקר שוכרים אשר מייצרים להם ודאות והכנסה יציבה לאורך זמן, בכך שישכרו מהם את הנדל”ן לתקופה ארוכה. במקרים רבים ובשם אותה וודאות, יעדיף בעל נכס לבחור בעסקה במחיר נמוך, על פני עסקה קצרה במחיר גבוה יותר.

עם זאת, בשנים האחרונות ישנן שתי מגמות ברורות בשוק הנדל”ן המסחרי; ההייטק ממשיך להוות קטר הצמיחה של המשק הישראלי, והוא ממשיך להיות צרכן המשרדים הגדול ביותר.

ב”מפגש” שנוצר בין ההייטק לבין הנדל”ן ישנה “התנגשות תרבותית” אשר באה לידי ביטוי בעיקר במונחי זמן. מחד, הנדל”ניסטים רגילים לדבר בשפה של טווח ארוך (יציבות וודאות כאמור), בעוד ההייטקסטים מדברים בשפה של טווח קצר, משום הקושי לצפות ולתכנן מעבר לטווח זמן של שנתיים קדימה.

בעבר חברות ההייטק נאלצו ליישר קו עם מחזיקי הנדל”ן, ו”נכפה” עליהם לחתום על עסקאות ארוכות טווח מעבר ליכולתן. החידוש המשמעותי והמרענן שנכנס לשוק המשרדים הוא מודל חדש שמשכיר לחברות (בעיקר להייטק) “נדל”ן גמיש” או בשמו האחר “נדל”ן כשירות” (real estate as a service).

הלכה למעשה, במודל החדש מתקיים WIN-WIN בין בעלי הנדל”ן לבין חברות ההייטק – שוכרות הנדל”ן. החברות מצדן פוגשות גישה נוחה וחוזה גמיש (שכירות לשנתיים לדוג’) ובעל הנכס מצדו פוגש לקוח שמוכן להעמיד בטוחות והגנות משופרות מבעבר.

למודל ה- Flex Real Estate יש יתרונות רבים נוספים ובראשם:

  • שימור היתרון היחסי – כל צד ממשיך לעסוק בליבת העשייה שלו, כך שחברות ההייטק יעסקו בשלהן ואנשי הנדל”ן יכשירו להן את סביבות העבודה.
  • נגישות ולא לוקיישן – בעבר נהגו לתאר את מרכז העסקים ע”י המונח “לוקיישן לוקיישן לוקיישן”. כיום השתנה הדבר ושם המשחק הוא “נגישות”. הפקקים הגוברים, התחרות בין החברות על לב העובדים, מביאות את החברות לבחור במיקומים בסמוך לתחנות רכבת והסעת המונים.
  • התאמה אישית (Customization) – במודל הגמיש, המשרדים מתוכננים בעיצוב ובהתאמה אישית לצרכים של החברה והעובדים. כיום ישנה רגישות רבה בקרב החברות ליצירת סביבת עבודה נעימה ולהגברת האפקטיביות.
  • עיצוב חדשני – לדור ה-Y שמהווה את דור העובדים החדש, חשובה מאד גם האריזה והנראות של מקום העבודה שלהם. האדריכלות המתקדמת מגבירה את ההשראה והיצירתיות בקרב העובדים, ולכן לאדריכלות יש תפקיד משמעותי ומקום רב בעיצוב התרבות הארגונית, האקלים וסביבת העבודה.
  • אבזור וריהוט מלא – מודל הנדל”ן הגמיש מקל על החברות ומספק להן את המשרדים בשיטה של PLUG&PLAY, כלומר שכל שנדרש מהחברות בעת המעבר למשרד החדש הוא לחבר את מחשבי העובדים ולהתחיל לעבוד, ללא זעזועים, זמן הסתגלות וכיו”ב.

לסיכום מודל הנדל”ן הגמיש מייצר מענה מלא ופתרון מקצה לקצה בשוק המשרדים הדינמי והתוסס.

מחפשים משרד להשכרה או רכישה?